topshade

Punaisen lihan vähentäminen voisi ehkäistä naisten sepelvaltimotauteja

01.09.10

Punaisen lihan korvaaminen esimerkiksi kanalla tai kalalla voisi ehkäistä monia sepelvaltimotauteja, suuri yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Tutkimuksessa selvitettiin ruokavalion proteiinilähteiden ja sepelvaltimotaudin välisiä suhteita. Sen mukaan paljon punaista lihaa tai prosessoituja lihatuotteita kuten makkaroita syövät naiset sairastuvat muita todennäköisemmin, kun taas siipikarjan, kalan tai pähkinöiden suosiminen pienentää riskiä. Verrattuna punaisen lihan päivittäiseen syömiseen pähkinöiden päivittäinen syöminen liittyi kolmanneksen pienempään sairastumisriskiin. Kalan päivittäinen syöminen liittyi neljänneksen pienempään, siipikarjan viidenneksen ja vähärasvaisten maitotuotteiden käyttö noin 13 % pienempään riskiin kuin punaisen lihan syöminen. Lihaan liitetty riski saattaa johtua mm. hemiraudasta, jota saa eläinkunnan tuotteista. Se on useissa tutkimuksissa yhdistetty sydäninfarktien ja sepelvaltimotaudin vaaraan. Myös rasvat, lihajalosteiden suola ja lihan valmistustavat voivat selittää havaintoja. Samansuuntaisia tuloksia on saatu aikaisemminkin, mutta esimerkiksi tänä vuonna julkaistussa meta-analyysitutkimuksessa pekonit, makkarat ja muut lihajalosteet liittyivät sydänriskeihin, mutta jalostamaton punainen liha ei. Nyt tehdyssä tutkimuksessa jalosteet selittivät vain osan yhteydestä. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadukkaan Nurses’ Health Study -terveystutkimuksen aineistoja, joista poimittiin 84 000 naisen ruokavalio- ja terveystiedot 26 seurantavuodelta. Ruokatiedot päivitettiin neljän vuoden välein. Seurannan aikana naisilla todettiin 2 200 sydäninfarktia ja 950 naista kuoli sepelvaltimotautiin. Tutkimuksen alussa naiset eivät sairastaneet sydäntauteja, syöpää tai diabetesta. Analyysissa huomioitiin muu ruokavalio, energian saanti sekä mm. osallistujien ikä, tupakointi ja muita sydäntautien riskitekijöitä. Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä. Uutispalvelu Duodecim (Circulation 2010;122:876–883) http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/122/9/876

Uutispalvelu Duodecim

Takaisin